Tillökning i familjen

Standard

Det verkar inte bättre än att jag får sluta lova att jag ”snart ska uppdatera” för plötsligt har det gått ännu ett par veckor utan att jag haft en tanke på att sätta mig ner för att skriva. Men NU kliar det lite i både fingrarna och i huvudet som är fullt med saker jag vill dela med mig av. Kanske är det huvudet som börjar bli fullt eller så är det våren som gör att det pirrar i hela kroppen och med väder som idag blir allt dessutom mycket roligare.

Så, vad har hänt har ute sen i januari då? Nu kan jag sluta tjata om att växthuset nästan är färdigt för nu är det äntligen färdigt! Citrusträden är lyckligare än aldrig förr, avokadoträden slår slut ut sina blommor vilken dag som helst och fikonträden har vaknat till liv och låter sina ljusgröna blad blygsamt slå ut. Vinrankan har (med lite hjälp) nått upp till taket, tomaterna har fått flytta ut från toaletten och in i växthuset och ett litet olivträd som Johan tog med sig hem från Grekland i februari har fått flytta in mellan de andra två stora olivträden och verkar trivas bra med sina släktingar. Mellan träden och i den uppvärmda bädden satte vi för drygt tre veckor sedan ett gäng olika sallader, rödbetor, morötter, purjolök, vitkål och kålrot och de har allihop mer eller mindre tagit sig, vissa är ju snabbare än andra med det är roligt att se att bädden blir lite grönare för varje dag.

_LED3904 (1280x787)

Namnlös (670x493)

Framför huset har vi en ca 70 kvm stor lada, delar av den är troligtvis lika gammal som grunden på huset, dvs 1806, och genom åren som gått har delar av den reparerats efter hand. I det som idag är ankhuset finns det en gjuten platta, fönsterna är utbytta (alt ditsatta), taket byttes på 60-70-talet, delar av panelen är utbytt i omgångar och dörrarna är max tio år gamla. Baksidan av ladan är däremot så gott som original – kanske till och med färgen – där panelen består av några rejäla grova liggande ekplankor. De har varit skyddade från både regn och direkt solsken och är mer robusta än ladans senare paneler men inte nog med det, de är vackra (och lite sorgligt) att se och ta på. Dess långa och grova fiber avslöjar om vilken stor och ståtlig ek det måste ha varit. Nu kan jag passa på att nämna att vi har en regel här hemma i skogen, ekar får aldrig huggas ner. Det finns en trygghet och det råder ett lugn över en stor ek, kanske är det en uråldrig instinkt som finns i mina gener som gör att jag tycker det (hellre att det är mina instinkter som säger mig det än att jag i tjugo år hade en bank med en ek-logga). Det massiva och vackra grenverket kan erbjuda skydd mot både regn och rovdjur samtidigt som marken under trädet kan erbjuda både ekollon och bränne. Nog om min kärleksförklaring till eken, det jag egentligen skulle berätta var att de naturliga ljusinsläppen (hålen i taket) och självdraget (hålen i golvet) som ladan hade när vi flyttade in är nu åtgärdade. Hela ladan har fått sig ett ordentligt lyft och har nu fått både nytt tak och nytt golv. Nu är det ”bara lite småfix” kvar så som att byta ett par plankor på panelen, måla och byta fönster. I samma veva blev även det fulfula garaget rivet och nu ser hela framsidan ut som…jag skulle vilja säga byggarbetsplats men just nu liknar den mer en rivningstomt. I framtiden skulle vi vilja bygga någon form av carport (med grönt tak) men tillsvidare är vi bara glada för att slippa se det fallfärdiga plåtgaraget. Nu står alla verktyg, krukor, utemöbler, virke och diverse andra bra-att-ha-saker i den numera regntäta ladan och ett lätt kaos råder men snart så ska vi ta en heldag där ute och råda bot på röran.

_LED3932 (1280x854)

_LED3934 (1280x1280)   _LED3945 (1280x794)

_LED3948 (1280x854)

Vi har fått tillökning i familjen. Valpen Bagus (Baggus) har flyttat hit. Vi hade egentligen tänkt vänta med hund men kunde inte säga nej när de där stora bruna ögonen tittade upp på oss och den fluffiga pälsen vajade lätt när han vickade lite nyfiket på huvudet. Det där med lugna stunder här hemma är numera ett minne blott. Bagus har utsett sig själv till första ihop-krattade-lövhögs- och sorkhögsinspektör, ägginventerare samt strump- och mobilsladdsätare. Tillsammans har vi lärt oss att både sitta, stanna och hälsa fint. Att ligga på befallning går lite sisådär och inkallning går bra när det passar honom själv så det är saker vi jobbar vidare med varje dag. Gustav var inte alls förtjust i sin lillebror den första veckan och strejkade genom att sova i ladan istället för i sängen med oss. Som jag hade dåligt samvete för att Gustav inte ville komma in längre, så pass att jag faktiskt övervägde att lämna tillbaka hunden. Inför den andra natten bar jag ut hundens säng i hallen, kelade lite med honom, sa god natt och stängde dörren. Ungefär samtidigt kom katten in, som troligtvis suttit på altanen och tittat in, och som han mös, svansade runt mina ben och tittade upp på mig och blinkade sådär långsamt som katter gör ibland när dom är lyckliga, detta ackompanjerat till hundens lätta gnällande. Så nu när katten var inne hade jag istället dåligt samvete för att hunden var olycklig men redan tio minuter senare hade han somnat och nästa kväll hade han redan vant sig och gick själv in och la sig vid tio-tiden. Nu är alla åter nöjda med sina sovplatser, hunden med så mycket päls tycker det är svalt och skönt på golvet i hallen, han gillar inte sin säng och drar till och med undan mattan för att ligga direkt på golvet och katten som gillar värme sover åter mitt knäveck.

12833307_10153322575985614_367540976_n   _LED3925 (1027x1280)

_LED3890 (1280x677)

Ett par härliga vårtecken har skådats här ute i skogen. Snödroppar och ett par krokusar blommar lite var som, alla de tusentals (obs ingen överdrift) påskliljor och tulpaner vi satte under förrförra och förra hösten tittar nu upp och ankorna och gässen går självmant ner till dammen och badar, förutom då ankan som vi kallar för mamma-ankan som har lagt sig för att ruva sina ägg. Våren är nu officiellt här.

pusshaj

_LED3885 (1280x509)

_LED3919 (1280x855)

_LED3884 (631x685)   _LED3892 (1068x1280)

_LED3914 (1280x854)_DSC3783 (1280x852)

1 (692x258)

Kommentera

