Long time no see

Standard

Nu blev det plötsligt lite bråttom om jag ska få till ett inlägg även för septembermånad men först några ord om sista helgen i augusti.   Jag skrev alltså ett inlägg för september men blev aldrig färdig till att publicera det. Jag gör ett nytt försök nu.

En solig och vacker lördagseftermiddag fick vi besök av mina tre gamla bästisar från högstadiet. Så för första gången sen skolavslutningen i juni 2003 var vi återförenade alla fyra. Vi har ju setts ett par gånger där emellan – av en slump hamnade Ullis en stolsrad framför oss på en auktion i Lund för några år sen, Linn är ofta ut och far och flänger med har Göteborg som sin bas vilket var väldigt smidigt då jag skulle flyga därifrån till Sicilien och Linnéa hade jag näst intill som inneboende sommaren 2011 och hon har även som vana att komma hem till oss med alkoholhaltiga drycker när hon är hemma i Sverige över loven – men detta var första gången vi alla fyra träffades samtidigt. Efter en snabb titt på huset satte vi oss på trappan vid trädäcket, skålade i fläder- och vinbärschampagne och uppdaterade varandra om vad som hänt i våra liv senaste åren. Senare tog vi med oss både glas och vin ner till dammen, njöt av solen och badade fötterna och insåg att trots alla år som gått har vi vissa likheter kvar, bland annat hade vi alla målat våra naglar i så gott som samma rosa nyans. Resten av kvällen följdes av mat, vin och bildvisning från de sista åren från högstadiet, både från vanliga dagar i skolan men också från vår cabaré och Berlin- och Italienresa. Vi kom överens om att åren har gjort oss gott, vi har blivit både klokare och snyggare med åren.1linda

DSC_4779Under september har växthuset sakta med säkert tagit mer form och förhoppningsvis blir det klart inom ett par veckor. Jag har fått ett nytt schema på jobbet och nu under övergångsperioden har jag jobbat mer än vad jag brukar och har därför inte hunnit med så värst mycket här hemma. Något som jag har gjort däremot är att fixat mig en studio ute i lusthuset, tomatplantorna är utslängda, fönsterna är skrapade och rengjorda från färg och skrivbordet och symaskinen har fått flytta ut. Nu ser jag fram emot regniga höstdagar så att jag kan sitta inne och sy och måla hela dagarna. Jag har en massa bra idéer om byggen, ritningar och objekt att måla men har inte riktigt hittat tid för det ännu. Det är en del andra saker som behövs göras först, ved ska huggas, ankhus ska städas och ärtor ska skördas. Lökar ska sättas, katten ska klappas och äpplen ska mosas. Ogräs ska rensas, arbetskläder ska tvättas och lecablock ska bäras.

DSC_0269

   Hösten är inte riktigt här ännu, idag är det superfint väder och vi ska ut och fixa lite – om jag orkar. Någonstans mellan Malmö (där jag var på en annan ”återträff” med en del av gänget från de senare tonåren) och Osby skaffade jag mig en förkylning, tror inte jag har feber men är snorig och väldigt trött men Johan är pigg och stark så vi ska nog få lite gjort i alla fall.

Så, där var inläggen för september som skrevs för två veckor sedan och sen dess har det inte hänt så värst mycket här ute i skogen. Växthuset har vuxit ytterligare och lökar har blivit satta. Frysen är full med äpplemos och vår största sussex-tupp har blivit tagen av duvhöken. Odlingsbäddarna har blivit delvis tömda allteftersom som vi skördat våra grödor och har på så vis lyckats laga ett par rätter med enbart ingredienser från vår egen trädgård – med salt som enda undantag.

12064256_10153081924580614_1419389265_n

Dessvärre är vi fortfarande kameralösa så det blir inte så värst mycket bilder den där gången.

Pusshaj!

Kommentera

