Winter is coming…

Standard

För tre veckor sedan gick jag på semester och fick under första veckan njuta av den svenska sommaren när den är som bäst. Med både värme och gassande sol tog det verkligen fart både i odlingsbäddarna och i resten av trädgården. Spenaten blev plötsligt 50cm hög, det klippta gräset såg oklippt ut bara efter två-tre dagar och Rosa Helena (rosen som klättrar på husväggen) vågade till slut öppna upp sina skära knoppar. Höga digitalisplantor blommar lite här och var, lika så lupiner och vallmo. Min 20 meter långa herbaceous border är färdiggrävd och färdigplanterad (för i år) och nu är det ”bara” 15 meter kantsten kvar att lägga. Det svenska översättningen för herbaceous border är kantrabatt men jag tycker inte att det ordet passar i det här sammanhanget. Kantrabatt låter i mina öron som något nätt och glest, som om blommorna hålls tillbaka. Medan en herbaceous border, som enligt Monty Don, finns i varje brittisk trädgård, är något större, färgglatt och praktfullt. I år blommar min herbaceous border lite försiktigt men målet är att den ska vara smockad med en färgsprakande mix av perenner och att den ska blomma från tidig vår till sen höst. _DSC4613 (1280x854) jhm (1033x427)

DSC_0191 (1280x700)   DSC_0222 (1280x720)

Veckan med strålande sol följdes av en vecka med regn. Och dagarna då vi badade i dammen och slappade på en filt i skuggan av ett gammalt guldregnsträd kändes plötsligt som väldigt länge sedan. Under den regniga veckan passade Johan på att köra till Kristianstad och finredigera filmen från vår resa och under tiden stannade jag hemma, sydde en nallebjörn till några vänners kommande bebis och drack kaffe tills jag fick ont i magen.

Sista semesterveckan bjöd på lite bättre väder och det blev plötsligt mycket roligare att fixa ute i trädgården. Eller ja, under måndagen hann vi fixa lite för sen har det varit fullt upp. Kadelas i Färlöv, kusinbesök, hantverkare och midsommarfirande med tillhörande Backstreet Boys-medley och sittdans i soffan hann vi med på 4 dagar. Efter vi vinkat av våra vänner var det dags att jobba vidare i trädgården. Redan nu har vi börjat förbereda oss inför vintern, det låter kanske konstigt när sommaren knappt kommit igång men så är det. Både i frysen och i jordkällaren har det börjat fyllas på med mat som vi sparar till vinter, bland annat kilovis med spenat och rabarber i frysen och 25 flaskor saft och två burkar sylt i källaren. Lite var som i huset har jag hängt kryddor på tork och ute i skogen börjar svampen titta upp hur jorden. Ute på ängarna har vi börjat lava upp ved så att den ska vara lagom torr tills vintern kommer och jag känner mig lite som en ekorre som förbereder sig innan vintern.

Jag har spänt upp en tvättlina mellan huset och guldregnsträdet och nu vill jag tvätta varje dag. Det kanske också låter konstigt men det var en härlig känsla när jag för första gången tömde tvättmaskinen, satte korgen mot höften och gick ut till linan och hängde upp tvätten. Jag kan inte säg exakt varför jag tyckte om det, kanske bara på grund av att det är så simpelt, för att det är så man torkat kläder sen urminnes tider och för att jag vet att jag sparar massvis med energi genom att inte ha någon torktumlare. Idag kom sommaren tillbaka! Det är lite blåsigt men vi har i alla fall 24 grader på norrsidan av huset. Samtidigt som solen tittade fram efter en förmiddag med småregn så kom en barndomskompis och hennes sambo hit. Även om vi inte ses så värt ofta nu för tiden så märks det inte, efter den första uppdateringen så är det som om vi sågs igår. Skönt med sådana vänner och det bästa är kanske att hon kommer tillbaka redan nästa tisdag.

För tillfället är jag kameralös här hemma så därför blev det inte så många (bra) bilder denna gången.

pusshaj

lök (715x327)DSC_0176 (1280x1154)     DSC_0225 (1280x720)

DSC_0219 (720x1280)

_DSC4635 (1280x854)

_DSC4630 (1280x854)     _DSC4628 (1280x854)

_DSC4634 (1280x646)

_DSC4621 (854x1280)

_DSC4622 (1280x854)     _DSC4614 (1280x854)

_DSC4620 (854x1280)

One response »

Kommentera

