Fyra veckors chill på Gili Meno

Standard

Som vanligt rullar tiden iväg och vi har nu varit på Gili Meno i fyra veckor. Vad vi gör om dagarna? Inte så värst mycket faktiskt. En typisk Gili Meno-dag börjar med att jag går upp, knyter mina skor och ger mig av på en kort men intensiv joggingrunda. När jag kommer tillbaka beställer jag frukost hos Lindah och Rinni som driver det lilla matstället på andra sidan vägen (typ cykel- och gångväg) från vårt ställe. Medans tjejerna kokar kaffe så tar jag en välbehövlig dusch. Samtidigt som jag äter frukost brukar jag leka med Rinnis kattunge. Den är vit och gul, busig som få och har som de flesta katter här ingen svans.
   Efter frukost går jag och lägger mig i sängen igen, sätter mig på verandan eller går ner till stranden med en spännande bok. Eller övar jag på att hoppa jämfota. I sängen. På Johan. Efter att Johan fått i sig sin frukost och jag en liten lunch så brukar vi snorkla. Så gott som varje dag stöter vi på en eller flera sköldpaddor. I veckan hittade vi en medelstor sköldpadda som hade fastnat mellan två stenar/stora koraller och Johan, som är aningen bättre än mig på att fridyka dök ner och hjälpte paddan att komma loss så att den kunde komma upp och andas. Under gårdagens snorkeltur, strax efter att jultomten iförd i shorts, t-shirt och gympaskor simmat förbi, skaffade Johan sig en ny kompis. Det var en liten putsarfisk som trivdes ypperligt bra i hans armhåla. 

 
????????????? DCIM101GOPRO
?????????????
_DSC0073 (1280x847)j ?????????????
GOPR9557 (1280x823)

På eftermiddagarna brukar vi ta en promenad, antingen runt ön eller tvärs över till andra sidan. På andra sidan ön kan man njuta av öns bästa citronjuice samtidigt som man kan beskåda solnedgången samt lyssna på dunket från barerna på grannön.  I början av vår visstelse brukade vi gå ner till stranden och äta grillad bläckfisk eller fisk till middag men nu under den senaste två veckorna har det kommit hit fler och fler turister och vi trivs plötsligt inte lika bra på den restaurangen eftersom det baaaaara är massa halvnakna svettiga turister där. Istället har vi hängt hos Lindah och Rinni eller på ett ställe lite längre in på ön där vi ofta varit de enda gästerna. 
   Nu har vi bara en vecka kvar här på Gili Meno, på lördag bär det av mot Lombok och så småningom tillbaka till Kuala Lumpur.

pusshaj!

DSC_0172 (1280x738) _DSC0045 (1280x750)
_DSC0325 (1280x575)
_DSC0189 (1280x853) (2)
_DSC0178 (1280x853)

One response »

  1. Hejsan svejsan på er!
    Hoppas resan har gått bra! Tusen tack för det fina kortet!
    Som vanligt är bilderna helt otroliga och man fattar inte att det finns så fantastiska platser där ute i vida världen.
    Var rädda om er och njut av livet!
    Pussar och kramar från oss!

Kommentera

