Gili Meno

Standard

Äntligen är vi framme i Indonesien. Flygturen från Aucklnad till Singapore var tio kalla timmar lång. Då vi satt och frös var det så gott som omöjligt att sova bort den långa resan. Väl framme i Singapore, där vi hade en liten transfer på 14 timmar, åkte vi in till centrum till vår favorithamburgarkedja – Australian Outback. Just deras hamburgare är anledningen till att Johan vill återvända till Kuala Lumpur och gissa om han blev glad när taxichauffören berättade att resturangen även fanns i Singapore. Så efter varsin finburgare och besök i en elektronikaffär så åkte vi mätta och trötta tillbaka till flygplatsen. Hade vi inte varit så trötta så hade vi tagit oss en närmare titt på Singapore men nu var vi nöjda med det vi fick se från taxin.
   När vi kom tillbaka till flygplasten hittade vi en lugn hörna bakom en liten servering, slog oss ner i de sköna fåtöljerna och började räkna ner de tio återstående timmarna till nästa plan skulle ta oss till Bali. Sömnen den natten blev lite sådär, även om vi satt och låg bra så vaknade jag (Johan snusade gott vidare) varje kvart när meddelandet om att man inte skulle lämna sitt baggage utan uppsyn skrålade ut ur högtalarna. Vid 06-tiden var det dock äntligen dags att gå till vår gate och vi båda sov så gått som hela turen på 2,5 timme. Framme på flygplatsen var vi laddade med lite ny energi och tog första bästa taxi till första bästa billiga hotell. Då vi bara skulle stanna i Kuta en natt så tyckte vi inte att det var så noga med boendet utan var bara glada för en säng att sova i. Innan vi gick och la oss så blev det både lunch, middag och ett antal Bintangs (Indonesisk öl). En fin träskultpur, nya flipflops till mig (de jag köpte i Kina för ett halvår sedan för 16kr har tjänat mig väl men har senaste veckorna sjungt på sista refrängen) samt en super fin lila handbaggageväska fick dagen efter följa med oss norrut på Bali för att dagen efter åka vidare till Gili-öarna.
_DSC8945 (846x1280)
DSC_0037 (1280x850) _DSC8973 (1280x864)
   För att ta sig till Gili-öarna måste man ta en båttur. Båten vi sitter på ska alltså ta oss till Gili Meno, en av Gili-örna. Vi har hört att det inte skulle vara så mycket turister där men vi blev mer tveksamma till vårt val av destination nu på båten. Bakom oss sitter ett dussin svenska ungdommar (som troligtvis är på sitt sabbatsår efter gymnasiet) och förutom det franska paret och en familj med barn så är resten av passagerarna under 20 år. Vi hoppas ju ön inte vimmlar av turister och speciellt inte av partysugna ungdommar. Vi hoppas på att vi ska hitta ett lugnt mindre ställe på stranden, hellst utan både AC och wifi men gärna med en takfläkt. Till vår förtjusning så hoppade alla ungdomarna av på den större Giliön, Trawangan och bara bara ett fåtal passagerare fortsatte till nästa stopp, dvs vårt mål Gili Meno.
3-gili-baru

Nu har vi både hunnit äta lunch, hittat boende, badat och sitter nu på verandan med ännu en Bintang. Boendet blev en medelstor och fräsch bungalow, inte riktigt på stranden men det tag ca en minut att gå dit. Vi har både AC, takfläkt och kylskåp och är väldigt nöjda med vårt fynd – för fynd är det verkligen, vi betalar nämligen inte mer än 100kr/natten. Stället består av åtta bulgalows och drivs av en familj som bor i den största bungalown vilket känns mycket bättre än att bo på något av de större hotellen/kedjorna som finns på de typiska turistorterna.
   Ön i sig påminner om Malapascua (Filipinerna) fast aningen lugnare. Det finns inga fordon här på ön så ska man förflytta sig till andra sidan så får man allt gå, cykla eller åka häst och vagn. Det är alltså ett bilfritt samhälle och det är helt fantastiskt. Stranden är ren, nästan vit och finkornig. Vattnet är turkost och dyker man ner i det är det nästintill glassklart.
DSC_0002 (1280x850) (1280x850) DSC_0121 (1280x843)
_DSC9385 (1280x603)
_DSC9432 (1280x853) _DSC9266 (1280x784)
I förgår promenerade vi runt till andra sidan av ön, det är lika fint här om inte aningen lugnare i den bemärkelsen att det är mindre folk men en nackdel är att på kvällen hör man basen dunka från barerna på grannön.
   Nu i eftermiddags tog vi oss en snorkeltur och idag var vattnet klarare än klarast och vi kunde se hur långt som helst under ytan. Ett par meter ut i vattnet är det mjuk och fin sand, 15-25 meter till är bottnen täckt med koraller (av varierande kvalitet) och därefter hittade vi en brant sluttning där Johan fick syn på en mellanstor sköldpadda som chillade tillsammans med de andra fina fiskarna. Vi hittade även ett vrak av ett litet flygplan. Dessa platser ska strax utforskas ytterligare.

pusshaj!

_DSC9395 (1280x853) DSC_0006 (1280x850)
DSC_0058 (1280x828)
DSC_0112 (1280x850) DCIM101GOPRO

2 responses »

1. Ni fortsätter att leverera underbara bilder och miljöer. Njut och ta det lite lugnt med ölen!
    Kram
    Mamma och pappa

2. Ser helt fantastiskt ut!
    Ska vi kul att träffa er i thailand med en god whiskey o tragga 😉