Nu drar vi norrut

Standard

Efter vår vistelse i Kaikoura körde vi nordväst, genom Picton och vidare (tillbaka) till Golden Bay, Collingwood och Takaka. Vi hade nämnligen glömt att lämna ett brev från Mike och Sara till en kompis till dem – vilket vi hade dåligt samvete över så vi körde helt enkelt tillbaka. Inte för att vi klagade direkt – förutom timmen det tog att ta sig upp och ner på serpentinvägarna över berget.
   Vi spenderade en natt på en campingplats utanför Picton, vid Queen Charlotte Track. Efter en god böngryta låg vi där bak i bilen, läste våra böcker och tittade på stjärnorna genom takfönstret. Vi tyckte att det var många stjärnor men det var först när jag öppnade dörren och tittade ut som vi insåg hur många stjärnor det verkligen var. Vi klädde på oss igen och gick en runda vid stranden och njöt av de miljoners miljoner stjärnor som tittade ner på oss. Vi har aldrig sett så många stjärnor och jag är nästan övertygad om att det finns fler stjärnor här än där hemma.

DSC_0265 DSC_0256

Vi trivdes bra i Golden Bay första gången vi kom dit och det var kul att komma tillbaka. De nyårsfirande kiwisarna hade åkt för länge sen och det var gott om lediga rum åt oss. Vi besökte Farwell Spit (där vi firade nyår) ännu en gång. Efter en kilometer på stranden slogs vi av en stank som påminde om färsk gödsel, det luktade alltså så som det luktar när man kör förbi en bonde som gödslar sin åker – fast lite värre. Det var stanken av förruttnelse. Två veckor tidigare hade 70 valar strandat därute och under vår nästa kilometer såg vi sju valkadaver. Vi hoppas att den siffran innebär att de andra 63 klarade sig. Att hela flockar med valar strandar ute på Farwell Spit sker lite då och då och en av de få saker som är bra med människans utveckling är att nu kan vi med snabb kommunikation se till att både mans- och maskinkraft är på plats och kan hjälpa valarna.
DCIM101GOPRO DSC_0428
DSC_0453 DSC_0413

Vi firade Johans 30-årsdag lite i förväg genom att ta in på ett B&B med spakaraktär. Så de följande tre dagarna vistades vi antingen i poolen, i badtunnan eller i bastun. Ofta med ett glas vin i handen. En av kvällarna spenderade vi med ett tyskt par som också är på långresa, vi badade, drack vin och delade på en flaska tequilla. Det var en mycket trevlig kväll och dagen efter gick vi på bio och åt middag tillsammans. Sen badade vi lite till.

På vägen tillbaka till Picton stannade vi till i staden Nelson, där fick en D7100 följa med oss hem och är nu en i familjen. Både i Nelson och på färjan från Picton till Wellington träffade vi Heiko som bodde på B&B:t samtidigt som oss. Han hade tidigare bott på nordön och gav oss flera bra tips på platser, boende och restauranger._DSC3868 _DSC0237
_DSC3914

För några dagar sedan traskade vi upp för en vulkan som ligger precis bredvid Mount Doom – dit Frodo och Sam gick för att kasta i ringen. Promenaden började ganska plan men blev brantare och brantare tills dess att vi kom fram till en av kratrarna. Men därefter gick det uppför igen. Vi kom halvvägs upp till nästa krater innan mörka moln rullade in och vi valde att vända tillbaka innan vädret blev sämre. Mount Doom som vi haft bra utsikt över hela vägen var plötsligt täckt med moln. Uppe på 2000möh var stigen brant och partvis väldigt hal, det är en sånt där ställe där man vill ha bra sikt och inte vara kvar på vid regn. Lite synd att vi inte kunde komma hela vägen upp men mina ben var tacksamma över att vi vände. Johans långa uthålliga vi-kan-lätt-springa-ett-marathon-ben var pigga och glada medans mina små hobbit-ben skakade av utmattning. Efter två mils vandring upp till 2000 möh och ner igen var det sedans skönt att ställa sig i duschen, äta mat och sedan krypa ner i sängen.
DSC_0055 DSC_0043

Johans 30-årsdag började med att han vakande av min vackra stämma. Dock fick han ingen present på sängen, den hade han redan fått i Kaikoura. I förskott fick han en svart och supermjuk tjocktröja, en ny keps av 100% ekologiskt och återanvänt material (den förra hade börjat mögla och försvunnit) samt en teckning av en kiafågel. Till brunch beställde han laxmacka, som vi avnjöt vid en liten hamn tillsammans med en gäng ankor och en par svarta svanar med en unge. I staden Taupo tog vi in på Black Currant Backpackers, införskaffade nya flip flops a la Lars Johansson-stil (de gamla försvann strax efter kepsen), åt revben och dessert och den nyblivna 30-åringen var nöjd med sin dag.

Nu befinner vi oss ännu längre norrut i Auckland och ska försöka sälja vår bil.