badförbudet är upphävt

Standard

Jag vet inte hur många gånger jag sagt det men som dagarna rusar förbi här på Tioman. För någon natt sedan följde jag med Johan ut på en nattlig promenad i hopp om att få se en stor pytonorm eller en liten mushjort. Ingen av dessa ville ge sig till känna denna natt men vi såg en massa andra småkryp. Liksom under alla skogsturer med Johan blir jag varje gång lika imponerad av hans supersyn. Han kan plötsligt stanna till och utbrista ”ser du!?”, då stannar såklart jag också till och anstränger mig för att försöka se vad det är han ser. Oftast ser jag bara en massa gräs, ett massivt grenverk eller bara skog. Johan däremot han ser trädstamsfärgade ödlor, stenfärgade och -formade grodor eller som under vår senaste nattliga promendad en ca 4mm stor gräshoppa som satt på ett grässtrå.

DSC_0075
DSC_0046 DSC_0070

Badförbudet är upphävt och igår tog vi oss en snorkeltur. En bit ut i vattnet ropar Johan plötsligt ”LINDA, HAJ!” Som under alla snorkelturer hoppas vi på att få se revhaj och igår hade vi äntligen turen på vår sida. En liten svartfenad revhaj på strax över en meter hade vi äran att få se.

Efter snorkelturen traskade vi genom skog, träsk och klättrade uppför en klippa tillsammans med en tysk tjej vi hittade på stranden. Utsikten från klippan var helt klart värd mödan och vi hade en fantastiskt utsikt över Juaraviken.

pusshaj

DSC_0005 DSC_0155
DSC_0117

Kommentera

