Tioman

Standard

Nu har vi förflyttat oss igen och befinner oss på Tioman (dvs där Johan gjorde boken). Suiten har vi alltså bytt emot en liten stuga på stranden. Med ”på stranden” menar jag att från sängen ner till vattnet är det ungefär 20 steg. Det gillar vi.
   På bussen från KL träffade vi ett svenskt par från Stockholm och som vi hängt med sen dess. Lustigt nog har vi mycket gemensamt och är ganska lika varandra på sätt och vis. Under kvällen gick Johan och Christian, som också är foto- och djurintresserad, ut i djungeln för att leta ormar. Jag och Emilia däremot satt kvar på restaurangen och tog det lugnt ett tag till. Senare på kvällen tog jag och Johan ett kvällsdopp i hopp om att få se de där planktonen som ger ifrån sig ljus när man stör dem. Och jodå, bara ett par meter ut hittade vi dem. De lyste inte så starkt så som på film men riktigt häftigt att se ändå.
   Tioman och människorna som Johan umgicks och jobbade med har jag tidigare bara sett på bilder och fått höra diverse historier om men idag fick jag äntligen träffa dem allihop. Vi har även fått höra flera av Johans historier igen, eller snarare ”kolla där är trädet med grenen som jag var en sekund ifrån att slå huvudet i när jag åkte på flaket på en bil” eller ”kolla där är stenen jag stod på när kungskobran simmade förbi”. Både på Riverview (en liten resort) och borta på sköldpaddscentret fick vi se och höra att Johans bok både är välanvänd och uppskattad av besökare. Flera besökare har även frågat om den finns att köpa, det gör den ju dessvärre inte men det är verkligen kul att den uppskattas och används.
   Här på Tioman tänkte vi stanna ett tag nu, två veckor till att börja med så får vi se sen. Det var skönt att lämna storstaden och få komma hit där det är lugnt och skönt. Vi bor billigt, maten är billig, havet är utanför dörren och djungeln stax bakom vår stuga. Det är fullt möjligt att vi stannar längre. 

pusshaj!

_DSC0100 DSC_0174
DSC_0185
_DSC0001 _DSC0021
_DSC0111

Kommentera

