Busuanga

Standard

DSC_6683 DSC_7095

DSC_7203 DSC_6675

Efter en övernattning på Manilas flygplatshotell flög vi vidare till Busuanga. Vill en början var vi lite skeptiska till den lilla byn men gillar den mer och mer för varje dag. Boende har vi hittat för 45kr/natten, ett litet bamborum i ett babmohus uppbyggt på pålar i hamnen. Första dagen här hyrde vi en båt, inkl kapten för 225kr. Första målet var Kayangan-sjön som låg en grannö, för att komma dit fick vi bestiga ett mindre berg, eller kulle som Johan kalla det, och det var helt klart värt ansträngningen. I den klara klara sjön snorklade vi ett par timmar, tittade på limestoneklipporma, fiskar och övade på diverse vattenkonster. På vägen tillbaka till båten fick jag för första gången se en riktig, dvs vild, apa! Det var en långsvansad makak som var lite nyfiken på vad som åts under picknicken under trädet. Han var fin och söt och det var en häftig känsla att ha ögonkontakt med ett vilt djur. 🙂 Under turen tillbaka mot hamnen tog vi ett extra varv rund ön, i en vik stannade vi till och lagom tills att vi var så gott som torra hoppade vi ner i vattnet igen. Efter nästan en timme snorklade sa Johan att han tyckte att han såg en hajfena. Tack och hej sa jag och simmade till båten. Nu var det ingen haj han såg men det var plötsligt inte lika kul längre. Dagen efter tog vi en tricycle till Bali beach, bortsett från en familj var vi helt ensamma på stranden. Vattnet var inte alls så klart som vi hade hoppats men fick skjuts av en tandlös glad gubbe ut till en mindre ön med fantastiskt dykvatten. Under ett par timmar dök vi med mängder med fiskar, bland annat fyra olika clownfiskar (a k a nemofiskar), massor med sjöstjärnor och sjöborrar. Det coolaste fisken vi såg var papegojfisk, härligt att få se den i sitt rätta element och inte i en fiskdisk. De är fantastiskt fina med sitt fjäll med alla färger, då menar jag att alla färger som finns finns representerade på papegojfiskens fjäll. För övrigt så vi massa andra fiskar vi inte kunde namnet på men de flesta, liksom korallerna, är kända från filmer så som Den lilla Sjöjungrun och Hitta Nemo. En annan cool fisk vi såg var en Sallyfisk. Den såg sur ut. Vi var dock mäktigt imponerade av Sallyfiskens bo, en håla på botten som Sallyfisken hade murat kanterna med diverse småsten och småkollalskelett. När vi kom tillbaka till Bali beach var det nästan tre timmars tills vi skulle bli hämtade av vår tricyclechaufför. Vi slog oss ner och svor över våra solbrännor. Efter att ha snorklat 6 timmar dagen innan och nästan 4 timmar den dagen hade vi skaffat oss en varsin solbränna delux ryggedition. För att dämpa ångesten gick Johan bort till baren och beställde en Rom och cola. Och det fick han. Han fick nämligen en flaska Rom och en flaska cola och två pappmuggar. Alltihopa för 30 kr. Som sagt, vi gillar det här stället mer och mer. Romen drack vi sedan tillsammans med familjen och den tandlösa glada gubben och helt plötsligt vad klockan fem och vår chaufför kom och hämtade oss. Fast att jag skadade foten på en limestoneklippa, blev beten av en litet blek kräfta och att vi bränt våra ryggar så trivs utomordentligt i Filippinerna. Pusshaj!

2 responses »

1. Ett tips om ni har tänkt er till Indonesien – Java: Indonesia: ”Kawah Ijen, A Sulfur Volcano In Java”. Verka intressant att se vulkan med aktiv svavelbrytning:)

2. WOW, vad häftigt att dyka med alla fina fiskar. Bara att få uppleva allt som ni redan hunnit med är sådant som många kommer närmast genom att drömma! Vi är så glada att vi får följa er resa. Var rädda om er!