Peking

Standard

Efter att ha varit på resande fot i ungefär 28 timmar, räknat från dörren på Floravägen tills dess att vi hittat till vårt hotell i Peking, var det skönt att äntligen vara framme. Bortsett från förseningen från Warszawa, samt personalens oförmåga att prata i microfon ordentligt (att stoppa microfonen i munnen och skrika gör inte att informationen går fram lättare, den dåliga engelska var svår nog att förstå) så var det inte några konstigheter. Vi anlende till hotellet på förmiddagen och efter en tupplur begav vi oss ut på en upptäcksfärd i området. Hotellet låg ungefär en mil från centrum men med tanke på stadens storlek så var det ändå relativt centralt. Och billigt. För 138kr/natten fick vi inte bara en varsin hård säng att sova på, vi fick också ac, fukt i badrummet, stopp i duschen samt ett halv uppätet äpple bakom gardinen i fönsterkarmen som den föra hotellgästen hade lämnat. Tack sa vi och kännde oss ypperligt välkomna till Victory Star Inn. Området bestod dels av en byggarbetsplats, dels bostäder vi ansåg som medelklassbostäder och dels av en stor stor galleria. Längre ner på vår gata hittade vi en grönsaks- och fruktmarknad där försäljarna la ut sin skörd på trottoaren eller visade upp på sina flak(el)mopeder. I det här virrvarvet av smågator med diverse försäljare och butiker hittade vi en liten liten restaurang och beslöt oss för att slå till. Jag tog något som påminde om pitabröd med någon köttfyllning och Johan något som liknade en quesadilla. Maten var stark men god och med två läsk var kostade middagen 29kr. Vidare utforskade vi området utanför gallerian. Det var kul att se hur de boende i området anväde den offentliga platsen. Längs med gallerian pågick träningspass (typ friskis i kinesiskt version), klasser i pardans, par som spela badminton, grupper som kickade någon skum boll, snorungar som åkte inlines och en mångd andra människor som satt på diverse sittplatser och samtalade. Trötta efter en lång dag var det faktiskt skönt att sedan krypa ner i den hårda sängen.
I jakt på frukost gick vi tillbaka till samma ställe där vi käkade dagen innan. Det var stängt, turligt nog. Istället åt vi dumplings på gatan brevid. För 9kr blev mätta och belåtna, så pass att vi glömde bort att äta lunch.
Den där muren besökte vi inte bara en gång utan två. Första gången var det dimmigt/molnigt/smogigt och sikten var knappt så lång att vi såg nästa vaktpost. Några dagar sensre gjorde vi ett nytt besök och vilken skillnad! Den dagen var sikten ungefär 7mil, vi kunde nämligen skymta Peking mellan bergen och vi visste att Peking låg 7mil bort.
Under en annan dimmig/molnig/smogig dag besökte vi Minggravarna. Vi hade en chaufför som var med oss hela dagen, han kunde inte ett ord engelska men med lite gester och bilder lyckades vi ändå förstå varandra. Efter andra Minggraven kände vi oss nöjda och bad att få bli körda till Den förbjudna staden, bad och bad, vi visade en bild och chauffören sa något obegripbart och gjorde dykar-ok-tecknet. Det visade sig sedan att vi bara hade sett en Minggrav, det första stoppet var tydligen ingen grav utan bara en gigantiskt port och passage inför resten av området som sträcker sig flera mil norrut. Innan vi lämnade taxin ritade chauffören en liten karta och visade vart han skulle vänta på oss. Vi tog en snabb titt på Himmelska fridens torg och gick sedan in i den förbjudna staden. Vi visste ju att staden skulle vara stor men inte så stor. Halvvägs genom var vi trötta och sa att vi skulle öka takten genom resten. Det gick sådär. Det fanns ju fortfarande myckte vi ville se och fotografera.
Även Sommarpalatset och Himmelens tempel fick sig också ett besök under vår vistelse. Efter nästan en vecka i Peking tog vi snabbtåget till söderut. På 5,5 timme och i strax över 300km/timmen tog tåget oss till Shanghai.